TARATA

غایت آفرینش در حدیث «کنت کنزاً مخفیاً» – بخش اول

غایت آفرینش در حدیث «کنت کنزاً مخفیاً» – بخش اول تفسیر …

غایت آفرینش در حدیث «کنت کنزاً مخفیاً» – بخش اول تفسیر حدیث «کنت کنزاً مخفیاً»-غایت آفرینش در حدیث «کنت کنزاً مخفیاً» – بخش اولتفسیر حدیث «کنت کنزاً مخفیاً» حب و عشق منشأ بروز و ظهور کمالات حق تعالی گردید، به گونه ای که …

غایت آفرینش در حدیث «کنت کنزاً مخفیاً» – بخش دوم و پایانی …

غایت آفرینش در حدیث کنت کنزاً مخفیاً – بخش اولتفسیر حدیث کنت کنزاً مخفیاً حب و عشق منشأ بروز و ظهور کمالات حق تعالی گردید به گونه ای که این اظهار و تجلی در موطن علم از تعینات علمی شروع شده تا عوالم عینی و خارجی کشیده می شود و در انسان کامل جمع می گردد چکیده محور بحث در

آیا حدیث «کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن اُعرف فخلقتُ الخلق …

آیا این سخن که به عنوان حدیث قدسی نقل شده: «کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن اُعرف فخلقتُ الخلق لکَی اُعرف»، از نظر سند صحیح است و جزو احادیث قدسی است؟

حدیث کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف یا گنج پنهان | شرح و …

18/07/2019 · مولانا در این فصل به شرح و بیانِ حدیثِ قدسی کنز مخفی ( = شرح بیت 2862 دفتر اوّل ) پرداخته است . این حدیث ، مستنداََ در جایی وارد نشده است . امّا به هر حال کنز مخفی و یا گنج پنهان کنایه از هویّتِ حضرت احدیّت است که از هر گونه اسم و رسم و حدّ و تعیّنی مبرّاست . و این مقام را عرفا غیب و یا …

غایت آفرینش | خبرگزاری فارس

23/08/2016 · حب و عشق منشأ بروز و ظهور کمالات حق تعالی گردید، به گونه ای که این اظهار و تجلی در موطن علم، از تعینات علمی شروع شده، تا عوالم عینی و خارجی کشیده می شود و در انسان کامل جمع می گردد.

خلقت انسان – ویکی فقه

این حکمت، در حدیث قدسی معروف نیز بدین صورت آمده است؛ «کنت کنزاً مخفیاً، فاحببت ان اعرف، فخلقت الخلق لکی اعرف؛ من گنج پنهان بودم و دوست داشتم که شناخته شوم. پس بندگان را آفریدم تاشناخته شوم.»

حدیث کنز مخفی در آینة حکمت متعالیه

چکیده: در بسیاری از آثار اندیشمندان مسلمان به حدیث قدسی «کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف» اشاره شده است. برخی با دیدة تردید یا انکار به سند و محتوای حدیث نگریسته‌اند، اما بسیاری آن را درخور اعتنا دیده و نتایج بسیار از آن استنباط کرده‌اند.

Magiran | بررسی و نقد سند و متن حدیث کنز مخفی

در متون اسلامی، بویژه متون عرفانی و فلسفی حدیثی قدسی با این عبارت یا شبیه آن به چشم می خورد: «کنت کنزا مخفیا فخلقت الخلق لکی اعرف» که به صورت گسترده و به مناسبت های گوناگون از جمله فلسفه آفرینش مورد استناد قرار می گیرد …

جان و جهان در آفرینش انسان

مبنای این تفکر آنگونه که در رساله در بیان علم قاسم انوار نیز آمده، حدیث قدسی کنت کنزا است. در این ماجرا حضرت داود نبی از پروردگار می‏پرسد: یا رب لماذا خلقت الخلق؟ و پاسخ می‏شنوند: کنت کنزا …

هرمنوتیک به زبانی ساده

حدیث قدسی: کنت کنزا” مخفیا” فاحبت ان اعرف فخلفت الخلق لکی اعرف(من گنجی پنهان بودمو دوست داشتم شناخته شومپس مردم را آفریدم تا شاید شناخته شوم)بین این افعلال فاصله ای است که این چنین پر میشود …

جان و جهان در آفرینش انسان | صفحه ۲

جان و جهان در آفرینش انسان پژوهشی در مبانی جهان شناختی و انسان شناسی عرفان نظری شاعر شیعی

فقه‌الاداره / فقه برنامه‌ریزی / پردازش نظریه برنامه‌ریزی …

موضوع: فقه‌الاداره / فقه برنامه‌ریزی / پردازش نظریه برنامه‌ریزی / مبانی بینشی / مبنای چهارم هستی‌شناسی / اخبار / توحید مفضل مجلس سوم / اسرارخلقت آسمان‌ها و زمین ب. 3- هستی نظم‌دهنده به معیشت و حیات بشری است تحلیلی بر …

ازدواج؛ ترکیب اسماء جمالی و جلالی الهی/عشق مبنای آفرینش …

در حدیث «کنت کنزاً مخفیاً فاحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف» هم می بینیم که زیبایی، شناخت، خلقت و معرفت در یک جا جمع شدند.

اهدای سه کتابخانه جدید به کتابخانه بنیاد دایره المعارف …

چکیده محور بحث در فلسفه و غایت آفرینش در عرفان اسلامی، حرکت حبی است که در تبیین آن، به حدیث کنت کنزاً مخفیاً استناد می شود. در این حدیث، به نوعی تبیین هستی شناسی عرفانی صورت گرفته است.

راز خلقت پیامبر(ع) | 24 آنلاین

در حدیث قدسی آمده «کنت کنزاً مخفیاً فاحببت أن أعرف، فخلقت الخلق لکی أعرف» من گنج پنهانی بودم دوست داشتم که شناخته شوم. بنابراین خلق را آفریدم تا شناخته شوم.

معرفت و محبت – حجت الاسلام جواد محمد زمانی | ضیاءالصالحین

در حقیقت، شاه کلید مباحث آفرینش عرفانی، تبیین این حدیث و مباحث پیرامون آن، نظیر حرکت حبّی، نکاح اسمایی و ظهور کمالات حق تعالی است. و این حدیث در تشریح غایت آفرینش عرفانی نقش بسزایی دارد.

تنبیه اشراقى و اشراق عرفانى

بدان اى طالب حق و حقیقت که حق تبارک و تعالى چون خلقت نظام وجود و مظاهر غیب و شهود را به حسب حب ذاتى به معروفیت در حضرت اسما و صفات فرموده – به مقتضاى حدیث شریف کنت کنزا مخفیا، فاءحببت اءن اعرف ، فخلقت الخلق لکى اعرف (111)در فطرت …

بنیاد فارس المومنین

لزوم معرفت خداوند در حدیث قدسی نیز آمده است: «کُنْتُ کَنزاً مَخفّیاً فَاَحبَبْتُ اَن اُعْرَفَ فَخَلَقْتُ الخَلقَ لِکَی اُعرَفَ» یعنی: من یک گنج مخفی بودم. دوست داشتم شناخته شوم.

جلال و جمال – ویکی فقه

در عرفان‌ اسلامی‌ ‌ غایت‌ آفرینش‌ ‌ هم‌ براساس‌ جمال‌ و حب‌ ‌ جمال‌ توجیه‌ ‌ می‌شود و مستند‌ این‌ تلقی‌ ‌ عرفا، حدیث‌ ‌ مشهور‌ قدسی‌ «کنتُ کنزاً مخفیاً.» است‌.

صراط مستقیم، حقیقت انسان کامل است

اما خداوند مطابق با حدیث قدسی معروف که به حدیث کنز مخفی معروف است در پاسخ به حضرت داوود که فرمودند «کُنْتُ کَنزا مَخفّیا فَاَحبَبْتَ اَن اُعْرَف فَخَلَقْتُ الخلَقَ لاُِعرَف» به معنی گنجی …

شعرحافظ مشحون از الهامات قرآن کریم است/ حافظ و معارف قرآنی …

فارغ از آنکه حافظ شاعری قرآن شناس و مأنوس با مضامین آن است، بخش مهمی از … نیز می‌تواند الهامی از «کنت کنزاً مخفیاً» در آغاز حدیث قدسی باشد که از آثار ابن عربی و همفکران او شهرت گرفته است (نک …

گنجور » حاشیه‌ها – صفحهٔ ۲۸۶۳

در این بیت مولانا ضمن به رسمیت شناختن زندگی اجتماعی انسان و تحت تاثیر جبر محیط بودن خاطر نشان میسازد که این اجتماعی بودن هیچ خدشه ای به فردیت انسان وارد نمی کند و هر کسی مسوول اندیشه ها و رفتار …

زاد السالک (توشه سالکان)

در اول: در کیفیت سلوک راه حق و بهشت جاویدان‏ در دوم: در بیان اعمال حسنه بدن و اعضاء بر سبیل اجمال‏ و فرائض بر دو قسم است: کبائر(129) و صغائر(130) و نوافل نیز بر دو قسم است:

گنجینة_الاسرار : definition of گنجینة_الاسرار and synonyms …

کُنتُ کِنزاً مخفیاً فَاَحبَبتُ اَن … عمان بخش نخست مثنوی خود را با استناد به این حدیث آغاز می‌کند و تجلی حضرت حق در هستی و طلوع عشق ربانی با آشکار شدن جمال بی‌مثال خداوندی در آئینهٔ ماسوا را …

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,